Salı, Ağustos 11, 2009

Evde Zeytinyağı Yapımı

14 Ekim 2010 NOTU :

Aşağıdaki yazıyı 2009 yılında yazmıştım.

2009 yılında epey bir deneme yaptık ama çok başarılı sonuçlar alamadım. Yapım aşamalarını ağ günlüğümün içinde bulabilirsiniz. 2010 Eylül ayında evde zeytinyağı üretmeyi başardım. Tüm yapım aşamalarına bu linkteki yazımdan ulaşabilirsiniz.  

- - - - - -

Bu aralar "Evde zeytinyağı nasıl yapılır?" sorusuna kafa yoruyorum.

Tahta iskelet üzerinde civatalar yardımı ile bir baskı sistemi planlıyorum. Küçük keten torbaları yada mermerşahi torbaları baskı sisteminin altına koyarak zeytinyağı elde etmeyi planlıyorum.

Kafamda projeler kurarken, acaba internet dünyasında neler var dedim. Aramamı önce Türkçe yaptım. EVDE basit ve kolay zeytinyağı nasıl yapılır, konusunda işe yarar birşey bulamadım. Yapımdan ziyade zeytinyağı satışına yönelik bilgiler çıktı. Aramayı birde ingilizce denedim ve aşağıdaki videoyu buldum.

Videoyu seyrettikten sonra "Yok artık, bu kadar kolay değildir" diye düşündüm. Gördüğüm kadarı ile yağ çıkarmak için kullandığı zeytin, yenmeye hazır hale gelmiş (muhtemelen salamura edilmiş) zeytin.

Neyse, videoyu izleyelim...


Make Your Own Extra Virgin Olive Oil - Watch the top videos of the week here


Eee, olur mu diyorsunuz?

İlk fırsatta deneyeceğim. Benden önce deneyen olursa yorumlarını bekliyorum.

Deneme başarılı olursa bir sonraki aşama, bu sistemi nasıl onlarca kilo zeytin ile yapabiliriz olacak.

* * 14 AGUSTOS 2009 NOTU * * : Videodaki görüntüye aldanıp salamura zeytin ile bir deneme yaptım. Sonuç; Başarısız oldu. Zeytin mevsimi gelinceye, yağlık zeytinler olgunlaşıncaya kadar beklemem gerekecek...

6 yorum:

Unknown dedi ki...

Merhaba Murat bey,
Sanırım olay ozmoz ile zeytin dokusundaki yağın aynı zamanda özgül ağırlık farkı nedeniyle ayrışması ile oluşuyor. Sizin salamura zeytinle başarısız olmanızın nedeni büyük olasılıkla Hem salamuralık zeytinin (su zeytini diye de tabir edilir) yağ oranının az olması hem de salamura olma sürecinde verebileceği yağını zaten salamura suyuna vermiş olmasından olmalıdır.Zeytin'in bünyesindeki %25 ulaşan yağın ne kadarını bu yöntemle Alabilirsiniz bilemiyorum. Eğer bu kadar kolay olsaydı bizim çizme zeytin yaptığımız kavanozların suyunun üzeri santimetrelerce yağ dolardı. İyisi mi siz yine bir kırıcıdan geçirdiğiniz zeytinlerden elde ettiğiniz hamuru ılık su ile yıkayıp bekletin zeytin yağı su üzerine çıkacaktır. Onu da yine deneydeki yöntemle suyundan ayrıştırırsınız. Pres yapmanıza gerek yok sanırım. Mutfak robotunun meyve posasını ayrıştıran santrifüjü ılık su ile yıkadığınız zeytin hamurunun sıvısını katı kısımdan ayrıştırmaya yeterli olabilir.

faik murat unel dedi ki...

Sühan Bey merhaba;

"Eğer bu kadar kolay olsaydı bizim çizme zeytin yaptığımız kavanozların suyunun üzeri santimetrelerce yağ dolardı." cümlenize katılıyorum.

Geçen sene iki kilo kadar zeytini çekirdeklerini çıkardıktan sonra katı meyve sıkıcısından geçirerek zeytinyağı elde etmeyi denedim. Makinadan çıkan püremsi sıvıyı bir bidonda topladım, birkaç gün beklettim. Hiçbir ayrışma olmadı. Bidona biraz sıcak su ilave edip, ayrışmasını bekledim. Yine bir şey olmadı. Sonuç olarak geçen sene ki deneyimin başarız bir girişimdi. Yazdıklarınızdan makinada kalan posayı ılık su ile yıkasaydım başarılı olabileceğimi anlıyorum.

Bu sene hem baskı yöntemi ile, hem de mutfak robotu ile yeniden zeytin yağı elde etmeye çalışacağım.

Meyvelitepe dedi ki...

Birkaç yüz kilo zeytin ile uygulayabileceğim garantili bir metoda acilen ihtiyacım var doğrusu.

Adsız dedi ki...

mehdi dedi ki...
presleme konusu çok önemli
yeterli basınca ulaşabilmenizin en kolay yolu hidrolik yada vidalı araba krikosu kullanmanız.
denemelerinizde başarılar diliyorum.

Adsız dedi ki...

ya benim sizin verdiginiz zeytinyagi cikarma yontemlerinizden denemedigim yontem kalmadi.kafayi yiyecem inat ettim bir kere olm,uyor ben nerde yanlis yapiyorum acaba sastim kaldim valla.yesil zeytini bir guzel topladim tek tek kirdim bri guzel tasla bir bezin icinde ezdim ve hamur haline getirdim sonra guzelce suyunu siktim.pet siseye koydum sonuc en ustte kara bri su altinda tortusu en altindada sari bir su simdi nerde bunun zeytinyagi deli olucam yaaaaa

faik murat unel dedi ki...

Merhaba, kullanıcı isminiz olmadığı için isminiz ile hitap edemedim.

Öncelikle yorumu bu yazıma bıraktığınız için buraya cevap yazıyorum. Evde zeytinyağı için doğru yazı:
http://alternatifyasam.blogspot.com/2010/10/ev-yapm-soguk-skm-szma-zeytinyag-nasl.html

Mesajınızda anladığım kadarı ile yeşil zeytin ile yağ çıkarmaya çalışıyorsunuz. Yeşil zeytin en zor sıkımı olan yağ.

Yukarıdaki bağlantıdaki resimlerde 4 pet şişeyi görüyorsunuz. en sağdaki şişe soğuk sıkım yeşil zeytin. Gördüğünüz üzere koskoca şişede 2-3mm kalınlığında bir yağ tabakası ancak oluştu.

Tavsiyem aralık ayı sonunda iyice yağlanan sihay zeytinlerden 4-5 kilo kadarını sıkarak bir deneme yapmanız.

Gelişmeleri haber ederseniz sevinirim.