Salı, Ağustos 28, 2007

Kaman ziyareti ve Ceviz Tutkusu



Ceviz tutkum beni Kaman'a kadar götürdü. Ceviz üzerine araştırma yapmaya Kaman cevizlerini duyduktan sonra başlamıştım. Geçen hafta Ankara'ya kadar gitmişken Kaman'ı da göreyim istedim. Gölbaşı üzerinden Kaman'a giden yol berbat durumdaydı. Yol genişletme çalışması nedeni ile sık sık 4-5 km boyunca toprak yolda gitmek zorunda kaldım.

Kaman'da Ak Fidancılık'tan Deniz İkizoğlu ile görüştüm. Deniz Bey ile daha önce tanışmamıştım ve Kaman'a geleceğimi haber vermemiştim. Deniz Bey bir eczacı, eczanesinde buluştuk ve bir süre sohbet ettik. Deniz Bey fidanlığını ve kurduğu bir ceviz bahçesini gezdirdi bana.

Kaman'da her yerde ceviz ağacı görebiliyorsunuz. Kaldırım ve yol kenarlarında, hemen hemen her evin bahçesinde ceviz ağacı var. Deniz Bey'in fidanlığı da evinin arkasındaki büyük bahçede. İki yaşındaki köklü Kaman 5, Kaman 1, Şebin ve Bilecik fidanlarını inceledik. Deniz Bey torbalı fidan dikiminden ziyade, çıplak köklü fidan dikimini tavsiye etti. Çıplak köklü iki yaşındaki ceviz fidanları 13 tl, torbalı fidanlar 10 tl imiş. Bu bilgi beni şaşırttı. Torbalı fidanların dikim için daha uygun ve fiyatlarının daha pahalı olduğunu biliyordum. Ceviz hasadı ile ilgili olarak cevizlerin yeşil dış kabuklarında çatlamalar başladığında hasat edilebileceği belirtti. Fırsatını bulmuşken ceviz hasadı ile ilgili kafama takılan bir soruyu Deniz Bey'e sordum.
- Zeytin hasadında kullanılan vibrasyonlu makinalar ceviz hasadında da kullanılabiliyor mu?
- Evet, olgun cevizler bu tip makinalar ile kolaylıkla hasat edilebilir.

Deniz Bey'in eczanesindeki sohbetimiz sırasında ceviz bahçesi sahibi bir Kaman'lı ile tanıştım. Bahçesi bu sene 4 yaşına ulaşmış. 2 sene önce bahçe sulamasını eylül ayı ortasına kadar sürdürmüş. Bir sonraki sene ilkbaharında Kaman'da ve çevre illerde kuvvetli bir geç don olmuş. Bir önceki sene eylül ayı ortasına kadar yaptığı sulamadan dolayı yeni sürgünler yeteri kadar kuvvetlenemediği için geç ilkbahar donundan etkilenmişler ve o sene sürgünler çok az büyümüş. Ağustos ayının onbeşinden sonra sulama yapılmasını tavsiye etmediler. Yüksek taban suyu dışında (ki yüksek taban suyu, bahçe yapılacak tarlanın ilk analizleri sırasında fark edilebilecek bir durum) ceviz fidanlarının tamamen kurumasına yol açacak bir etkenin olmadığı belirttiler.

Kaman'da arazi fiyatlarını sordum. Suyu olan ve kaliteli toprağa sahip arazilerin dönümü 1000 tl iken, dönümü 400-500 tl ye ceviz bahçesi yapılabilecek arazilerin olduğunu belirttiler.

Deniz İkizoğlu'na bana zaman ayırdığı ve verdiği bilgilerden dolayı teşekkür ederim.

Ziyaret edip tanışacağım iki ceviz yetiştiricisi daha var.
Aşılı ceviz yetiştiriciliğinden Selami Bayrak ve
cevizci 33 fidanlığı sahipleri ile de ilk fırsatta tanışmaya ve bilgi almaya çalışacağım.

Hiç yorum yok: