Cumartesi, Eylül 22, 2012

47,5 C Kompost Isısı !

Bir hatırlatma ile başlayayım: Kompost yapımı hakkında epeyce bir yazı yayınlamıştım. Alternatif Yaşam Planlamasının sağ üst köşesinde yer alan (Bu Blogda Ara) bölümünde Kompost kelimesi ile arama yaparsanız tüm yazılara ulaşabilirsiniz.  

Bu sene kompost yapımında bahçemden kestiğim çimler ile ince talaş kullandım. Şu an olgunlaşma süreci devam eden 300-350 kilo kadar kompost malzemem bulunuyor. Bahçeden kestiğim çimleri önce sandıklarda bekletiyor sonra kompost kovalarına alıyorum. Kovalardaki malzemeyi belirli aralıklar ile karıştırmak olgunlaşma sürecini hızlandırıyor. Karıştırmayı belirli zaman rutinine, dört günde- beş günde bir karıştırmak gibi, bağlayarak yapmak mümkün. Kompostun iç ısını bir termometre ile takip ederek karıştırma zamanını belirlemek ise bir başka yöntem. Kompost kovasındaki iç ısıyı ölçmek için özel bir termometrem var. Aşağıdaki resimde gri renkli kovanın üzerinde termometremi görebilirsiniz. İğne tipi olarak tanımlanan ve 25 cm uzunluğunda iğne şeklinde bir çubuğa bağlı dijital bir termometre. Bu özelliği ile kompost kovalarında bulunan deliklerden içeri kolaylıkla sokulabiliyor.   


Dün akşam ortam ısısı 27 dereceyken kovaların iç ısılarını ölçtüm. Kırmızı ve en küçük boyunttaki kovanın içi ısı 39.1 derece, gri ve orta boyuttaki kovanın iç ısısı 43.5 dereceydi.




Mavi renkli en büyük kovada kompost yapmaya başladığımdan beri gördüğüm en yüksek ısıyı gördüm. Mavi kovanın iç ısısı 47.5 dereceydi.

İçinde sadece kesilmiş çim, ince talaş ve biraz toparak bulunan bir kabın kendiliğinden 47,5 dereceye kadar çıkan ısı üretmesi çok ilginç ve keyifli.

Dün yorgun hissediyordum ve üç kovayı döküp, karıştırmak ve hafif ıslattıktan sonra geri kovalara doldurmak zor geliyordu. Bu rekor seviyede ısıları görünce kovaları karıştırma gereği olmadığı için mutlu bir şekilde eve girdim.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

etiket olarak kompğost kullansanız daha kolaay ulaşım olur mu? Bir de kompost yazısına bu link ya da arama yı vermek :)
yazılar kısmında blog yönetiminden kompost diye aratıp tümüne etiket uygula kmompost yapabilirsiniz :)
bilgiler için de çok teşekkür bu arada