Cuma, Eylül 19, 2008

Ceviz, Aspirin Üretiyor

Bugünkü Cumhuriyet Haber Portalından aldığım haberi aşağıya kopyalıyorum.

- - - - - - - -

Küresel ısınmayla birlikte dünyada bir çok bitki türü yok oluyor ya da dünya üzerindeki yayılış alanı değişiyor. Ancak ceviz ağaçlarının kuraklığın ya da aşırı sıcakların etkilerini en aza indirmek için aspirine benzer bir ilaç salgıladığı ortaya çıktı.

Amerikan Atmosfer Araştırmaları Merkezinden Thomas Karl, ateş ya da iltihaba karşı aspirin alan insanlardan farklı olarak bitkilerin, biyokimyasal savunmayı canlandıran ve zararları en aza indiren proteinlerin oluşumunu sağlayarak, kendi aspirinlerini üretme becerileri bulunduğunu belirtti.

Karl, yapılan ölçümlerin, ceviz ağaçlarının kuraklığa, aşırı sıcaklara ya da başka stres etkenlerine tepki verdiğinde büyük miktarda bu kimyasal maddeden salgıladığını gösterdiğini ve bunun atmosferde saptanabildiğini söyledi.

Bilim adamları uzun zamandır, bitkilerin laboratuvar ortamında, aspirinin bir tür kimyasal şekli olan metil salisilat üretebildiğini biliyordu. Ancak bugüne dek ekosistemde bu madde saptanmamış ve bitkilerin atmosfere metil salisilat yayıp yaymadığı araştırılmamıştı.

Böylece bitkilerin çevreye tepkisi ve bitkilerin hava kalitesine etkisine ilişkin yeni araştırmaların yolu açılmış oldu. Bu olayın, ayrıca çiftçilere ürünleri konusunda da ipucu verebileceği belirtildi.
Ulusal Bilim Vakfının maddi destekte bulunduğu araştırma, "Biogeoscience" dergisinin son sayısında yayımlandı.

5 yorum:

güç&onur dedi ki...

bu haberi bende okudum, gazeteden kesip saklıycaktım, unutmuşum. haberi sizinde gözünüzden kaçırmayıp buraya eklediğinize sevindim.

K®HAN dedi ki...

ben de tam aspirin yutacaktıım.
gözünüzden kaçırmayıp buraya eklediğinize öyle sevindim ki ağrı mağrı kalmadı :)

Adsız dedi ki...

İlginç, bundan sonra her başımız ağrıdığında ceviz yiyelim öyle ise?
Fakat pahalidir yaw :D

Adsız dedi ki...

Merhaba,

Blogunuzu tesadüfen keşfettim. Birkaç aydır Türkçe içerikli bilimsel blogları listelemeye çalışıyorum. (Şurada)

Size de ekoloji kategorisinde yer verdim.

Selamlar,

Duygu

Adsız dedi ki...

Ah bir de, bildiğiniz bilim siteleri varsa paylaşabilirseniz çok sevinirim.