Cuma, Eylül 15, 2006

Brezilya'da Benzine Alternatif - 2

Ethanol Yakıtı ile ilgili yeni özet çevirimi aşağıya ekliyorum.
İsteyenler metnin İngilizce aslını okuyabilirler.
Çevirede kullandığım mişli geçmiş zaman, metne masalsı bir tat kattı. Anlatılanlar bizim ülkemiz için masal tadında ne de olsa.
-------------------------------------
As Brazil Fills Up on Ethanol, It Weans Off Energy Imports

Brezilya, 30 yıllık uğraşının sonunda, birçok gelişmiş ülkenin başarısız olduğu, benzine alternatif olabilecek, uygun maliyetli ethanol yakıtı üretmeği başarmış.
Brezilya’da 29.000 benzin istasyonunda ethanol yakıtı temin edilebilmekte. Orta sınıf bir arabanın deposunu ethanol yakıtı ile 29 dolara doldurabiliyorsunuz. Aynı arabanın deposunu benzin ile doldurmak istediğinizde 36 dolar ödemeniz gerekiyor. Bu ortalama tüketimi olan bir kullanıcıya yılda 350 dolar tasarruf sağlıyor. Önemli nokta ethanol yakıtının daha ucuz olmasının yanında Brezilya’nın ürettiği bir ürün olması.
Dünya Bankası verilerine göre Brezilya 1 galon (3,785 litreye eşit) ethonol yakıtını ortalama 1 dolara üretiyor. Benzinin ulaslararası piyasalardaki galonun fiyatı 1,50 dolar. Brezilya’nın benzin tüketimi 1970’lı yıllardan itibaren düşmekte.
Brezilya ethonal yakıtı projesine milyon dolarlar harcamış ve birçok otorite tarafından boşa para harcıyor olarak değerlendirilmiş. Brezilya’da iktidara gelen birçok hükümet bu projeyi desteklemiş ve sürdürmüş. Şeker kamışı üreticilerine verilken destekler ile ethonal yakıtı üretiminde kullanılan ham madde maliyeti aşağı çekilmiş. Yerel çiftçilerin desteklenmesi, Batılı ülkelerin yapmayı hiç istemedikleri bir durum.
Hükümet desteği ile şeker kamışı üreticileri ve otomobil üreticileri beraber çalışmışlar. Esnek Yakıtlı Arabalar ülke çapında yaygınlaşmış. Günümüzde Brezilya’da satılan her on arabadan yedisi Esnek Yakıt ile çalışabiliyor. Sürücüler istedikleri zaman sadece ethanol yakıtı veya sadece Benzin yada her ikisinin karışımı ile arabalarını kullanabiliyorlar.
Brezilya, ethonal yakıtı üretmenin en ucuz hammaddesi olan şeker kamışının yetişmesi için çok uygun koşullara sahip. Geniş araziler, yağmur ve ucuz iş gücü.
Brezilya’nın çalışması petrole büyük miktarlarda paralar ödeyen ülkeler tarafından takip edilmekte. Çin ve Hindistan üst düzey yöneticilerini programı takip etmeleri için Brezilya’ya göndermiş. Hindistan, Brezilya’dan sonra ikinci büyük şeker kamışı üreticisi. Volkswagen’nin Brezilya fabrikası, 2005 yılında onikiden fazla ülkeden 38 heyeti, Esnek Yakıtlı modellerini incelemeleri için ağırlamış.
Brezilya Ethanol Yakıtını iç piyasada kullanmanın yanında ihraç da etmekte. 2005 yılında 600 milyon dolar olan Ethanol Yakıtı ihracatını 2010 yılında 1 milyar 300 milyon dolara çıkarmayı hedeflemekte. KYOTO Protokolu şartlarını yerine getirmek için Japonya ve İsveç gibi ülkeler Brezilya’dan Ethanol satın almaktalar.
ABD de Brezilya’daki gelişmeleri heyetler ile takip etmekte. 2012 ye kadar ABD Ethanol kullanımını iki katına çıkarmayı planlıyor. Amerika’da mısırdan üretilen ethanol yakıtı, Brezilya’da üretilene oranla %30 daha pahalıya mal olmakta. ABD’nin Ethanol Yakıtının maliyetini, Brezilya’daki en iyi verilerdeki gibi, galon başına 80 sentin altına düşürmesi birkaç on yılı daha alacak görünüyor.
Ethanol kullanmak yeni bir fikir değil. Henry Ford ilk ürettiği arabayı Ethanol Yakıtı ile çalıştırmış. 2. Dünya savaşı sırasında da Ethanol kullanılmış. Ancak savaş sonrası benzin daha ucuza geldiği için Ethanol kullanımı düşmüş.
1973 de Ortadoğu’da Arap/İsrail savaşları ile yaşanılan krizlerden Brezilya çok etkilenmiş. O yıllarda Brezilya kullandığı petrolun %80’ini ithal etmekteymiş ve dolar rezervlerinin %40’ını petrol ithalatına ayırmaktaymış.
“Petrol Olmadan Nasıl Büyürüz?” sorusu Brezilya’yı tetiklemiş.
1975’de Askeri Liderin emri ile benzine %10’dan başlayarak beş yıl içinde %25 oranına kadar Ethanol karıştırılmış. Bu daha az benzin tüketmelerini sağlamakla birlikte, yurtdışına benzin için ödedikleri dolar yerine, kendi şeker kamışı üreticilerine milli paralarından ödeme yapma imkanı sağlamış.
1976 yılı Kasım ayında Ethanol Yakıtlı üç araba üretilmiş. Bir Volkswagen Kaplumbağa, bir Dodge ve bir Brezilya üretimi araba olan Gurgel. Arabalar tüm ülkeyi kapsayan bir gezi ile 5000 mil(8000 km) denenmiş ve ülke halkına Ethanolun işe yarar olduğu gösterilmiş. Hükümet emri ile telefon şirketine ait 400 kamu arabası, ethanol ile çalışır duruma getirilmiş ve üzerlerine “ALKOL İLE ÇALIŞMAKTADIR” logosu konulmuş.
1979 da İran devrimi, ikinci petrol krizine yol açınca Brezilya çalışmaları hızlandırmış. Ethanol ile çalışan arabalara vergi indirimi uygulanmış.
Ethanol Yakıtı ile çalışan arabalar soğuk sabahlarda zor çalışmakta çünkü Ethanol, Benzin’e göre daha sıcak havada yanıyor. %10 ethanol karışımlı bir arabanın perfonsması kötü yönde çok az etkilenmekte. Karışım oranı arttıkça sorun yaşanabiliyor.
1979 yılından 1990 ların ortalarına kadar şeker kamışı üreticilerine verilen fiyat desteği ve kredilerin Brezilya’ya maliyeti 16 milyar dolar olarak tahmin edilmekte.
1986’da yönetimi sivil hükümet devraldığında petrol fiyatları düşüşteymiş ve devlet Ethanol Yakıt fiyatını Benzin fiyatından düşük tutabilmek için desteklemeye devam etmiş. Bir sonra ki yıl, Hiperenflasyon ile mücadele çerçevesinde IMF harcamaları kısmalarını talep etmiş. 1989 yılında Başkan, Ethanol Yakıtı desteklemesini kesmeye başlamış. Ethanol Yakıt ile çalışan araba satışları düşmüş ve Brezilya’lılar tüm projenin boşa gittiğini düşünmüşler.
Tüm bunlara rağmen Ethanol pazarı tamamen çökmemiş. Şeker firmaları daha düşük maliyet ile nasıl Ethanol Yakıtı üretimi yapılacağı üzerine çalışmaya devam etmişler. İstasyonlar Ethanol satmaya devam etmişler. Ethanol Yakıtının litresinden alınan vergi 9 sent iken benzinden 42 sent vergi alınmakta imiş.
Diğer ülkeler insan genetiği ve DNA’si üzerinde çalışırken, Brezilya’lı bilim adamları kuraklığa ve zararlılara karşı daha dayanıklı ve daha verimli şeker kamışı üretebilmek için şeker kamışının DNA’si üzerinde çalışmışlar.
Çeşitli çalışmaların sonunda 1975 yılında bir hektar şeker kamışından 2000 litre ethanol üretirken, günümüzde bu rakam 6000 litreye çıkmış.
Benzin fiyatlarının artışa geçmesi ile ethonal yeniden canlanmış. Ethanol yeniden benzine göre avantajlı olmuş ve Ethanol yakıtı ile çalışan arabalar yeniden itibar kazanmış.

Hiç yorum yok: