Perşembe, Eylül 14, 2006

Brezilya'da Benzine Alternatif

“Alternatif Yaşam Planlaması” mikro ölçekli bir çalışma olmasına rağmen araştırmalarımız sırasında makro boyutlu alternatif çözümler ile de karşılaşıyoruz. Mikro boyuttaki alternatifsiz olduğumuz düşüncesi, makro boyutta da kanımıza işlemiş. Makro boyutta çözümler üretebilme yetkisine sahip kişiler bu araştırmaları yapmıyor, yaptırmıyorlar.

Brezilya’da benzine bulunan alternatif, makro çözümlerden biri.

Aşağıdaki metnin orjinalini linkinden bulabilirsiniz. Elimden geldiğince çevirisini yaptım ve bazı bölümleri özetledim.

Metni okurken bir Türk olarak üzüldüm. Neden biz kendi kaynaklarımızı doğru değerlendiremiyoruz diye. Ethanol Yakıtı benzin sorununa kesin çözüm üretmeyebilir ama Brezilya’lı çiftçisine destek olması, enerjide dışa bağımlılıklarını azaltması için bu projeyi başarmış.

Biz fındık üreticilerimize ne yapıyoruz? ...


Ön Bilgi
Etanol : Etil alkol ya da Bitkisel alkol olarak da bilinir, renksiz ve yanıcı bir kimyasal bileşik. Alkollü içkilerin büyük bir kısmında bulunur.


Brezilya, Alkol Kullanarak Benzin Fiyatlarıyla Savaşıyor.

Alkol veya benzin ile çalışan “Esnek” (Flex) araba satışları Ağustos ayında sadece benzin ile çalışan araba satışlarını geçti.

Sürücüler, artan benzin fiyatları ile daha çok alkol tüketen “Esnek” arabalar satınalarak savaşmaktalar.

Şeker kamışından elde edilen alkol Brezilya için benzine alternatif oluyor.

Sıradan arabaların motorları %10 alkol karıştırılmış benzin ile sorunsuz çalışabilmekte. Bilgisayar kontrollu sistemler ile Esnek Yakıtlı Arabaların motorları ister sadece alkol, ister sadece benzin veya isterseniz her ikisinin karışımı ile çalışabilmekte. 2003 Mart ayında satılan ilk Tamamen Esnek (TotalFlex) Volkswagen Golf’den sonra Esnek Yakıtlı Arabalara olan talep hızla arttı.

Agustos 2005 verilerine göre satılan yeni arabaların %62’si Esnek Yakıtlı Arabalardan oluşuyor. Ford Brezilya Başkanı Barry Engle Esnek Yakıtlı Arabalara olan talebin inanılmaz olduğunu söylüyor.

Birçok ülke petrolle olan bağımlığını yeniden değerlendiriyor. Brezilya şeker kamışından, pancardan, buğdaydan ve mısırdan oluşan bir değişim modeli sunuyor. Uzmanlar bu değişimin birçok nedeninin olduğunu ama petrol fiyatlarının en önemli neden olduğunu belirtiyorlar.

Amerika Birleşik Devletlerinde satılan Melez arabaların aksine, Brezilya’daki Esnek Yakıtlı Arabalar, benzinli arabalardan daha pahalı değil. Hatta bazı modeller sadece Esnek Yakıt Motorlu araçlar olarak üretilmekte. Alkollu arabalar 1 milde benzine’e oranla %25 daha fazla alkol (Ethanol) tüketmekte, ancak alkol fiyat benzin fiyatına göre daha ucuz olduğu için, Ethanol ile çalışan arabalar daha hesaplı olmakta.

Üniversitede eğitmen olan Madalena Lira, Esnek Yakıtlı Arabaların ekonomi için yeni bir keşif olduğunu belirtiyor. Bayan Lira ve eşi, beğendikleri Fiat Palio Weekend modelinde sadece Esnek Yakıt Motorlu model olduğu için istemeye istemeye almışlar arabalarını. Şimdi, büyük oranda tasarruf yaptıklarını ve bir daha araba alırlarsa yine Esnek Yakıtlı Araba alacaklarını söylüyor.

Tasarrufun yanında, Esnek Yakıtlı Araba sürücüleri çevre için temiz yakıtlı araç kullandıkları için memnunlar. Hatta, Brezilya araba üretimine ve şeker kamışı üreticilerine yarar sağlayacağını düşündüğü için Esnek Yakıtlı Araba almayı tercih edenler bile var. Ve şimdi, ikibuçuk yıllık Esnek Yakıtlı Araba kullanımı tecrübesinden sonra daha önce öngörülmeyen bir durum ortaya çıkıyor.

Sao Paulo Şeker Kamışı Enstitüsü ethanol danışmanı Alfred Szwarc Esnek Yakıtlı Arabalar ile ilgili yeni yeni ilginç birşey gördük diyor. “Benzinli arabalar, Esnek Yakıtlı Arabalara oranla ikinci elde daha çok değer kaybediyor. İnsanlar, petrolun sınırlı olduğunu ve giderek daha pahalı hale geleceğini biliyorlar. İkinci el benzinli arabaları satmak zorlaşıyor. Esnek Yakıtlı Arabaları geleceğin arabaları olarak görüyorlar” diyor.

Alkol (Ethanol) ile çalışan arabalar Brezilya için yeni değil. Ülkenin petrole olan bağımlığını azaltmak, ve şeker kamışı üreticilerini desteklemek için 80’lerin başında, askeri hükümet Alkol Yakıtlı arabaları destekledi. Ülke çapındaki petrol istasyonlarına Benzin ve Dizel pompalarının yanına Ethanol pompaları eklendi. 1983 ve 1988 arasında satılan arabaların %88 i alkol ve ethanol karışımı ile çalışıyordu.

Son Paragrafları özetlersem:

1980 lerin sonlarında şeker kamışı üreticileri, hasadı şeker üretimi için vermeye başlayınca, Ethanol üretimi düşmüş ve zor bulunmaya başlamış. Esnek Yakıtlı Araba satışı ve kullanımı düşmüş. Ülke meclisinin aldığı karar ile benzine sınırlı miktarda ethanol katılması zorunluluğu ile, araba üreticileri hem benzin hem de ethanol ile çalışan motorları test etme imkanı bulmuş. Brezilya’lılar yüksek benzin fiyatları ile olası ethanol sıkıntısı arasında seçim yapmak zorunda kalmışlar ve seçimleri Esnek Yakıtlı Arabalar olmuş.
Bir sonraki görevleri, diğer ulusları bu teknoloji konusunda ikna etmek olduğu belirtilmiş. Birçok ülkede benzinin içine belirli oranlarda ethonal karışımı (Brezilya %25, ABD, Kanada, Çin %10-15) zorunlu olmasına rağmen, ethanol üretim ve dağıtım imkanı sınırlı olduğu vurgulanmış. ABD’de 4 milyona yakın Esnek Yakıtlı Araba bulunmaktaymış, ABD’nin 14 eyaletin’de tek bir ethanol pompası bile yokmuş.
Geçen yılların getirdiği tecrübe ile Brezilya diğer ülkelerin çiftçilerine nasıl ürün yetiştireceklerini, bilim adamlarına ürünü nasıl yakıta dönüştüreceklerini ve motor üreticilerine nasıl Esnek Yakıtlı Araba üretecekleri konusunda bilgi verecek lider konumuna getiriyor. Brezilya dışından gelen bu talebin, Brezilya için bir fırsat olduğu belirtilmiş.

______________________________________________________________

Etanol Yakıtı ile ilgili Türkçe bilgiye Vikipedi’den de ulaşabilirsiniz.

Ethanol Yakıtı ile ilgili bir özet çevirimiz daha olacak.

Hiç yorum yok: