Cumartesi, Ekim 13, 2007

Evde Sirke Yapımı


İnternette okuduğum bir bilgiden yola çıkarak evde sirke yapımını denedim. Resim 1 bu bilgi ışığında sirke yapımını denediğim ilk girişim. Hemen sonucunu söyleyeyim, başarısız bir girişim oldu. Resim 2 ve Resim 4 arasındaki resimler başarılı bir sürecin nasıl olması gerektiğini anlatıyor.

İlk sirke yapımı denemem olumsuzlukla sonuçlanınca, yeni ve farklı bir yol ile sirke yapımını denemeye karar verdim. Üzüm suyunu sıktım ve posasından ayırdım. Bir tülbent parçasının içine Resim 2 gördüğünüz miktarda bulgur, nohut, ekmek dışı ve bir adet küp şeker koydum. Tülbent parçasını bir bohça şeklinde toplayıp, ağzını bağladım. Fermantasyonu sağlayacak tülbent bohçayı üzüm suyunun içine koydum.


İçinde tülbent bohça bulunan cam kavanozun ağızını hava alacak şekilde bir tülbent parçası ile bağladım. Cam kavanozu direkt güneş ışığı görmeyen bir yerde sakladım. Birkaç günde bir, kavanozun ağazındaki tülbenti çıkartıp, plastik bir kepçe ile üzüm suyunu karıştırdım ve üzüm suyunun havalanması sağladım.





Fermantasyonun hızlı ilerlediğini düşündüğüm için ikinci haftanın sonunda tülbent bohçayı üzüm suyunun içinden çıkardım. Üzüm suyunun içine beş, altı adet nohut ve bohçaya koyduğum miktadaki bulgurdan daha az miktarda bulgur koydum. Beş hafta sonra sirke istediğim tada ve kokuya ulaşmıştı. Resim 4 de sirke içinde gördüğünüz beyaz doku sirke anası olarak adlandırılan, jelimsi bir tabaka.


Cam kavanozumuzdaki sirkeyi tülbent bezde süzdükten sonra hava almaması için mantar kapaklı bir şişeye koydum. Elde ettiğim sirkenin rengi market raflarında görmeye alıştığımız sirke renginden biraz daha farklı oldu. Keskin bir sirke ama aroması güzel bir sirke.
Benzer bir method ile daha büyük bir kavanoza daha sirke kurdum. Yalnız bu sefer tülbent bohça içine koyduklarıma ek olarak bir diş sarımsak ilave ettim. Sarmısak ilaveli sirke henüz tam olgunlaşmadı ama şimdiden sarmısak kokusuna sahip güzel bir sirke olma yolunda ilerliyor. Büyük kavanozdaki sirke tad olarak daha lezzetli olacak gibi. Olgunlaşacak sirkeden turşu kurmayı düşünüyorum.

5 yorum:

Adsız dedi ki...

sirke yapılırken tuz konulur mu ?? cevaplarsanız sevinirim.

Adsız dedi ki...

sirkeye tuz konur mu ben de merak ediyorum.

Adsız dedi ki...

Sirke yaparken sıktığınız üzüm suyuna su ekliyormusunuz?Direk üzüm suyu kavanozda az oluyor da!

Fabrizio dedi ki...

Güzel bir anlatım olmuş. Elinize emeğinize sağlık. Sirkeyi yaptığınızda ortamın ısısı kaç dereceydi? Isı fermantasyon hızını arttırır diye düşünüyorum siz ne dersiniz?

Adsız dedi ki...

Güzel bir tarif. Ben de armut suyu ile denedim ancak tadı alışıldık sirkeye benzemedi. Bu yaz inşallah üzümle deneyeceğim.